معجزه میلاد حضرت عیسی (ع) در قرآن/ مدت بارداری حضرت مریم (س) چه مقدار بود؟
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۶۵۶۸
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بزرگترین معجزات الهی در تولد حضرت عیسی (ع) تجلی پیدا کرد؛ وقتی حضرت مریم (س) بدون آنکه ازدواج کرده باشد به امر الهی صاحب فرزند شد و آن فرزند در همان بدو تولد لب سخن گفتن باز کرد و خود را بنده و پیامبر خدا معرفی کرد.
این معجزه بزرگ نشانهای برای همه مردم در تمام طول تاریخ و در همه سرزمینها شد تا همه پی به قدرت بینهایت حضرت حق ببرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار ما در گفتوگویی که با دکتر ملیحه موسوی تهرانی، استاد دانشگاه و کارشناس قرآنی، انجام داده به بررسی بخشهایی از ماجرای میلاد حضرت عیسی علیه السلام که در قرآن کریم مطرح شده، پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی توضیح میدهد، نحوه تولد حضرت عیسی علیه السلام به هیچ وجه مانند سایر انسانها نبود.
یعنی از مادر و بدون پدر متولد شد. مدت بارداری حضرت مریم سلامالله علیها مانند سایر افراد نه ماه نبود، بلکه بسیار کم بود. در بعضی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است. یعنی مدت کوتاهی گذشت و همین که حضرت جبرئیل علیه السلام به آن بانوی مکرم نوید تولد فرزند را داد، ایشان باردار شده و خیلی زود حضرت عیسی علیه السلام در رحم مادر مراحل جنینی را گذرانده و متولد شد.
چون اصلاً تولد آن حضرت استثنایی بود و شباهتی به سایر تولد انسانها نداشته است. اما همین تولد هرچند که سراسر معجزه بود حضرت مریم سلامالله علیها را در اندوه بزرگی فروبرد. چون به هر حال ایشان به مردم حق میدادند که توان درک معجزه الهی را نداشته باشند و به آن بانوی پاکدامن تهمت ناروا بزنند.
به هر حال ایشان دختری باکره بوده و در عرض چند ساعت باردار و سپس صاحب فرزند شده. حالا وقتی با همان نوزاد میان مردم حاضر شود حتماً مورد اتهام قرار میگیرد. به همین علت در آن شرایط آرزوی مرگ کرد.
نام حضرت عیسی علیه السلام در قرآن کریم
یکی از پیامبران بزرگ الهی که نامش در قرآن کریم بارها تکرار شده، حضرت عیسی علیه السلام است. نام آن حضرت به چه عبارتها و عناوینی در قرآن آمده است؟
نام مبارک حضرت عیسی علیه السلام ۲۳ مرتبه در قرآن کریم عنوان شده است و در هر جا به ماجرای تولد، معجزات، نبوت و سرانجام آن حضرت اشارههایی شده است. این ماجراها در سورههای بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، مریم سلامالله علیها، احزاب، شوری، زخرف و صف آمدهاند.
البته از حضرت عیسی علیه السلام با عنوان مسیح هم یاد شده؛ و این لقب ۱۱ مرتبه در قرآن ذکر شده است. همچنین «ابن مریم» به معنای پسر حضرت مریم سلامالله علیها نیز از دیگر انواع یاد کردن از آن حضرت است که هم در سوره مبارکه مؤمنون آمده و هم در سوره مبارکه زخرف.
صدایی که حضرت مریم سلامالله علیها شنید
در آیاتی که به ماجرای تولد حضرت عیسی علیه السلام اشاره شده است، این مطلب عنوان شده که از پایین پای حضرت مریم سلامالله علیها صدایی آمد که ایشان را مورد خطاب قرار داد، اما در آیه عنوان نشده که این صدا از طرف چه کسی بود. چرا؟
این مطلب در قرآن کریم در آیه ۲۴ از سوره مبارکه مریم این طور بیان شده است که: «فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا؛ ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که غمگین مباش! پروردگارت زیر پاى تو چشمه آبى (گوارا) قرار داده است.»
این ماجرا به زمانی اشاره دارد که حضرت عیسی علیه السلام به دنیا آمده و مادر او را در آغوش گرفته است. یعنی در ابتدا حضرت جبرئیل علیه السلام بر حضرت مریم سلامالله علیها نمایان شده و به ایشان مژده داد که خداوند به تو پسری عنایت میفرماید. آن زمان آن بانوی مکرم به امر و اراده الهی باردار شد، ولی از ترس اینکه مردم توان درک معجزه الهی را ندارند و به او تهمت میزدند، به جایی بسیار دو از مردم رفت و به این ترتیب از همه کنارهگیری کرد.
وقتی درد زایمان ر او چیره شد آن حضرت به سمت درخت خرمایی رفت و به آن تکیه داد.
مدت بارداری و وضع حمل
در اینجا یک سؤال مهم ایجاد میشود، مبنی بر اینکه مدت بارداری حضرت مریم سلامالله علیها چه مقدار بود؟ چون اگر مدت این بارداری را مانند سایر زنان، نه ماه در نظر بگیریم ابهامات بسیاری در این مورد ایجاد میشود.
نکته مهم این است که نحوه تولد حضرت عیسی علیه السلام به هیچ وجه مانند سایر انسانها نبود. یعنی از مادر و بدون پدر متولد شد. در مورد سؤال هم باید گفت که مدت بارداری حضرت مریم سلامالله علیها مانند سایر افراد نه ماه نبود، بلکه بسیار کم بود. در بعضی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است.
یعنی مدت کوتاهی گذشت و همین که حضرت جبرئیل علیه السلام به آن بانوی مکرم نوید تولد فرزند را داد، ایشان باردار شده و خیلی زود حضرت عیسی علیه السلام در رحم مادر مراحل جنینی را گذرانده و متولد شد. چون اصلاً تولد آن حضرت استثنایی بود و شباهتی به سایر تولد انسانها نداشته است.
اما همین تولد هرچند که سراسر معجزه بود حضرت مریم سلامالله علیها را در اندوه بزرگی فروبرد. چون به هر حال ایشان به مردم حق میدادند که توان درک معجزه الهی را نداشته باشند و به آن بانوی پاکدامن تهمت ناروا بزنند. به هر حال ایشان دختری باکره بوده و در عرض چند ساعت باردار و سپس صاحب فرزند شده. حالا وقتی با همان نوزاد میان مردم حاضر شود حتماً مورد اتهام قرار میگیرد. به همین علت در آن شرایط آرزوی مرگ کرد.
بیشتر بخوانید
معجزات، دلیلی بر صدق دعوت انبیاء(ع)چرا حضرت مریم سلامالله علیها آرزوی مرگ کرد؟
میدانیم که حضرت مریم سلامالله علیها دارای ایمان و یقین محکمی بود، به قدری که خدای متعال در قرآن کریمش از ایشان به خوبی یاد فرموده است. اما سؤال این است که چطور چنین شخصیتی آرزوی مرگ میکند؟ مگر توان تحمل این مشکل را نداشته؟
توجه کنید که مشکل بسیار بزرگ است. حضرت مریم سلامالله علیها دارای پدر و مادر مؤمن و شناختهشدهای بود. خودش نیز به پاکدامنی و تقوا مشهور بود. ایشان دارای تقوایی بود که حتماً توان تحمل بسیاری از مشکلات سخت را داشته است.
اما در این مرحله از زندگی خود با فرزندی مواجه شده که میداند سایر مردم نمیتوانند وجود و تولد معجزهآسای او را درک کنند. چون اصلاً مردم شاهد این معجزه نبودهاند. فقط بعد از مدتی میبینند که در آغوش او نوزادی است. در عین اینکه مردم جاهل حتی اگر معجزه را با چشم هم ببینند، باز هم انکار میکنند.
پس حضرت مریم سلامالله علیها با همه یقین الهی و ایمانی که داشته آرزوی مرگ کرده است کهای کاش پیش از این مرده بودم و از یاد مردم رفته بودم. از این آیه مشخص میشود که چنین گفتاری از آن بانوی گرامی به معنای نفی مقام تسلیم ایشان نیست.
اما در همین زمان الطاف و عنایتهای الهی بار دیگر شامل حال آن بانوی مکرم شد، آن هم در اوضاعی که بهشدت ناراحت و دلشکسته بود.
چطور؟
از زیر پای ایشان خطاب رسید که «فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا؛ ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که غمگین مباش! پروردگارت زیر پاى تو چشمه آبى (گوارا) قرار داده است.»
صدای نوازد یا حضرت جبرئیل؟
این صدا از طرف چه کسی بود؟
درباره اینکه صدا از طرف چه کسی بوده، نظرات مختلفی در تفاسیر قرآن مطرح شده است. عدهای اعتقاد دارند که صدا از سوی حضرت عیسی علیه السلام بوده که تازه متولد شده بود و مادر خود را این طور خطاب قرار داد تا یکی معجزه دیگر را به او نشان دهد و دلش را آرام کند.
اما گروهی از مفسران بر این باور هستند که آن صدا از سوی حضرت جبرئیل علیه السلام بوده. به این صورت که حضرت مریم سلامالله علیها بر بالای تپهای رفته بود و حضرت جبرئیل علیه السلام از پایین تپه ایشان را صدا کرد و این مطلب را اعلام فرمود. از طرف دیگر مفسرانی که صدا را به حضرت جبرئیل نسبت دادهاند، این طور نوشتهاند که حضرت عیسی علیه السلام تا وقتی که مقابل مردم نبود و با آنها مواجه نشده بود، سخنی نگفته بود. یعنی آن عباراتی که در مواجهه با مردم فرمود، اولین سخنان او در گهواره بود.
علت توصیه به خوردن و آشامیدن از طرف حضرت عیسی علیه السلام چه بود؟ مگر حضرت مریم سلامالله علیها نمیدانست میتواند از آب چشمه بنوشد و از درخت خرما بخورد؟
اگر حضرت عیسی علیه السلام مادر خود را به خوردن و آشامیدن سفارش کرد برای این بود که هر کدام از این دو یکی از نشانههای مسرت و خوشوقتی است و کسی که گرفتار مصیبتی است دیگر نمیتواند از غذای لذیذ و آب گوارا لذت ببرد و مصیبت، مانع او از این کارها است. پس حضرت فرمود که از رطب تازه بخور و از جوی آب بیاشام و از عنایتی که خدا به تو کرده خرسند باش، بدون اینکه غمگین و محزون شوی. اما اینکه میترسی مردم به تو تهمت بزنند و از تو بازخواست کنند که این فرزند را از کجا آوردهای؟ در پاسخشان سکوت کن و با احدی حرف نزن، من جوابشان را میدهم.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: میلاد حضرت عیسی حضرت مریم حضرت جبرئیل حضرت عیسی علیه السلام حال ایشان تولد حضرت عیسی علیه السلام آرزوی مرگ قرآن کریم حضرت عیسی ع حضرت مریم س آن بانوی مانند سایر چند ساعت متولد شد انسان ها آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی سفینه النجاه
فراخوان نخستین سوگواره بین المللی «سفینه النجاه» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثرگذار برای تهییج فطرتها در جهت رسیدن به آرمانهای حسینی، منتشر شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این سوگواره ادبی هنری، نخستین سوگواره بین المللی «سفینه النجاه» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاهها، جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمانهای مهدویت و جریانسازی در جامعه منتشر شد.
این سوگواره در بخشهای علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲ محور برگزار میشود و آثار مربوطه در زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.
بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام 1446 فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.
همچنین هنرمندان میتوانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتیمربوط به "پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.
متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل الله تعالی فرجه;عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة النجاة»
به حول و قوّه الهی، سوگواره جهانی سفینه النجاة آغازی ست برای پاسخ به مهم ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.
سوگواره بین المللی سفینه النجاه فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ایست برای جلوه گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.
پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی ها را در پیدایش قبله ای برای اظهار وجود، روشن کند.
پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می توانیم جهان را به توجه ، تدبر و خضوع دعوت کنیم.
«جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسینعلیه السلام»
خادم مسیح حسین، حضرت علی اصغرعلیه السلام
داود منافی پور
دبیر سوگواره جهانی سفینه النجاه
اهداف برگزاری سوگواره
_تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثر گذار برای تهییج فطرت ها در جهت رسیدن به آرمان های حسینی
_استفاده مطلوب از ذوق و استعداد های هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام
_اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات بخش
_ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاه ها و جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف
_تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان های مهدویت
_جریان سازی در جامعه و در میان گروه های مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده
دامنه برگزاری: بین المللی
زبانها: فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، آذری
محور ها و موضوعات سوگواره
هرساله این سوگواره مختص به موضوعی می باشد و به فضل الهی امسال با موضوع:
«پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام» برگزار خواهد شد.
۱_نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه ی
آدم، علیه السلام به واسطه این پیراهن
۲_سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ی ایشان به واسطه این پیراهن
۳_نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم،علیه السلام،و نجات ایشان
۴_شفای چشمان حضرت یعقوب علیه السلام به واسطه این پیراهن
۵_نجات حضرت یونس،علیه السلام از شکم ماهی به واسطه این پیراهن
۶_تحویل پیراهن به حضرت زینب سلام الله علیها توسط حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا
۷_به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا
۸_بازگرداندن پیراهن به اهل بیت علیهم السلام پس از تقاضای امام سجاد،علیه السلام در شام
۹_پیراهن نزد حضرت صاحب علیه السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان
۱۰_اهتزاز پیراهن امام حسین علیه السلام از اول ماه محرم از عرش
۱۱_اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور
12_تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام
بخش های مختلف سوگواره:
۱_بخش علمی
۲_بخش هنری
۳_ بخش ادبی
1_بخش علمی:
مقاله علمی ، پایان نامه ، رساله و...
۲_بخش هنری:
هنرهای دیجیتال ( طراحی گرافیکی،پوستر،تصویرسازی و نقاشی دیجیتال،موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری های مدرن )
هنرهای مرتبط بارسانه ( فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانه ای )
فتوگرافی ( عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس های خبری گرفته تا هنری )
هنرهای تجسمی ( نقاشی، مجسمه سازی و... )
۳_بخش ادبی:
شامل: شعر (قالب های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند)، متن، قطعه ادبی و...
۴_بخش ایده و طرح:
این بخش این فرصت را به علاقه مندان می دهد تا طرح ها و ایده های خود را در زمینه ی موضوعات سوگواره ارائه کنند.
در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه های مذکورمی باشد.
جوایز
نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی
نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی
زمان بندی:
مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام 1446
به گزارش ایسنا، متقاضیان برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانیwww.al-nejat.com مراجعه کنند.
انتهای پیام