حیات امام حسن مجتبی(ع)قبل از امامت
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۰۷۳۷۳
گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز: زندگانی امام حسن مجتبی(ع) و دوران حیات مبارک ایشان بیشتر تحت تاثیر صلح حضرت با معاویه قرار گرفته است و زوایای دیگر زندگانی حضرت کمتر پرداخته شده است. البته این موضوع درباره حیات مبارک امام حسین(ع) نیز رخ داده است، به گونه ای که دوران امامت ده ساله ایشان نیز قبل از جریان عاشورا کمتر مورد توجه قرار گرفته و دوران امامت و حیات این امام بزرگوار نیز تحت تاثیر جریان عاشورا قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سال تولد امام حسن مجتبی(ع):
اولین اختلاف رای که در بین مورخان درباره امام حسن مجتبی(ع) مشاهده می شود، مربوط به سال تولد این حضرت است. در منابع تاریخی دربارۀ سال تولد امام حسن(ع) اختلاف نظر وجود دارد و در منابع سالهای دوم و سوم مطرح شده است.کنکاش در منابع تاریخی و حدیثی نشان می دهد که براساس نقل قولهایی که برخی از مورخان و محدثان اهل سنت و اهل تشیع دربارۀ ولادت حضرت بیان نمودهاند، امام حسن مجتبی(ع) در رمضان سال دوم یا سوم هجری و در برخی گزارههای تاریخی سال چهارم هجرت متولد شدهاند.
منابع متقدم شیعه مثل «کافی» کلینی و «ارشاد» شیخ مفید عمدتا سال دوم را ذکر کردهاند. با این حال نظر شیخ طوسی و دیگران «با در نظر گرفتن فاصلۀ زمانی تولد امام حسن و امام حسین» با آنچه مدنظر شیخ مفید و کلینی است تفاوت دارد. بنابراین در بین بزرگان و علمای شیعه دراینباره اختلاف دیدگاه وجود دارد. با این حال از سوی دیگر، طبری هم در کتاب خود یعنی «دلائلالامامه»، سال دوم هجرت و به عبارت دیگر ۲۲ ماه بعد از هجرت را سال ولادت امام حسن(ع) میداند؛ یعنی همان سالی که در آن غزوۀ بدر اتفاق افتاد. آقای انصاری در کتاب «الموسوعه» در جمعبندی از اختلاف محدثین و مورخین درباره سال تولد امام حسن مجتبی(ع) می نویسد:
«با در نظرگرفتن اختلافاتی که دربارۀ سال تولد امام حسن(ع) وجود دارد؛ اگر شب زفاف حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در سال اول هجرت اتفاق افتاده باشد با در نظر گرفتن مدت زمانی که برای حمل و تولد یک نوزاد، زمان لازم است؛ پس امام حسن مجتبی(ع) در سال دوم متولد شدهاند و اگر چنانچه این زفاف در سال دوم رخ داده باشد، حضرت در سال سوم متولد شدهاند».در حقیقت تحلیل ایشان این است که زفاف در ذیالحجۀ همان سال اول هجری اتفاق افتاده و لذا زمان تولد حضرت نیز سال دوم هجرت است.
از سوی دیگر، سبط ابن جوزی، تلمسانی و شیخ عباس قمی عقد و زفاف امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) را در سال دوم می دانند و اگرتاریخ ۱ ذیحجه سال ۲ برای زفاف آن دو بزرگوار صحیح باشد طبعا ولادت امام حسن (ع) در نیمه ماه رمضان سال سوم می شود که حدود ۹ ماه بعد است.
منابع تاریخی درباره نام انتخاب شده برای حضرت نیز اختلاف نظر دارند. در حالیکه که منابع شیعی به صراحت و به اتفاق نظر معتقدند که نام مبارک ایشان، حسن بوده، ولی برخی دیگر از منابع از نام دیگری چون: حرب، جعفر، و حتی حمزه سخن می گویند. در بین منابع تاریخی، طبقات ابن سعد دراینباره گزارش مفصلی آورده و در حقیقت تمامی گزارهها را مطرح کرده است.
دراینباره در نگاه شیعی روایت شده که امام سجاد(ع) فرمودهاند:
«چون فاطمه(س) فرزندش حسن را به دنیا آورد، به پدرش علی(ع) عرض کرد: نامی برای او بگذار، علی(ع) فرمود: من چنان نیستم که در مورد نامگذاری او به رسول خدا پیشی گرفته و سبقت جویم. در این وقت رسول خدا(ص) بیامد و آن کودک را پارچۀ سفیدی گرفته و در آن پیچید، آنگاه رو به علی(ع) کرده فرمود: آیا او را نامگذاری کردهای؟ عرض کرد: من در نامگذاری وی به شما پیشی نمیگرفتم.. .. رسول خدا(ص) او را حسن نامید».
نکته مهمتر در بیان این گزارش این است که از منابع مهم تاریخی نظیر «البدایه النهاییه» ابن کثیر و صاحب «اسدالغابه» همین روایت را بدون دخل و تصرف بیان کرده اند و جالب است که بدانیم که در روایت این دو منبع اهل سنت، از هیچ نام دیگری سخن به میان نیامده است. نگاهی به دیگر منابع اهل سنت از جمله طبقات ابن سعد و مسند ابن حنبل، روایات های مغایر این روایات را بیان می کنند و از نام های پیش گفته سخن می رانند که حضرت رسول (ص)بعد از شنیدن این نام ها، نام نواده اش را به حسن تغییر می دهند.
با این حال لازم است که در خصوص این روایات و نوع چینش آن ها توجه داشته باشیم که اولا در سند این روایات ها و راویان آنها مشکل وجود دارد. به گونه ای که اصالت این روایت ها و گزارش ها را زیر سوال می برد. از سوی دیگر، آیا یکی از شاخص های رسالت حضرت پیامبر(ص) و رشادت های امیرالمومنین در طول حیات پیامبر اسلام(ص) در صحنه های مختلف، مبارزه با مظاهر شرک آلود دوران جاهلیت نبود؟ پس چگونه می توان قبول کرد که در چنین شرایطی امیرالمومنین(ع)به فرض محال، اسم فرزند خود را حرب بگذارند. جز اینکه بگوییم جاعلان این احادیث و دشمنان اسلام در پشت این اغراض شیطانی خود به دنبال اهداف شوم خود بر علیه خاندان اهل بیت بوده اند.
بدون شک بسیاری از این جعل حدیث ها در جهت از بین بردن فضائل امیرالمومنین(ع) صورت می گرفته است. به گونه ای که در دوران امویان در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نشد و نسبت ها و تهمت های ناروائی در حق امیرالمومنین(ع)، امویان و عمال اموی در بین مسلمان و شهرهای اسلامی ترویج می کردند. نمونۀ این اقدامات گزارش بوالفرج اصفهانی در کتاب «الاغانی» است که روایت میکند از زهری خواسته میشود برای حاکمان اموی تاریخ و سیره بنویسد که جایگاه آنان را بالا برد و از سوی دیگر جایگاه و فضائل حضرت علی(ع) را پایین آورد تا مردم آنها را در قهر جهنم ببینند.
از سوی دیگر، چگونه می توان ادعای این منابع و روایان را پذیرفت که امیرالمومنین با وجود رسول خدا(ص) برای نام گذاری نوادگان پیامبر(ص) قبل از ایشان پیش قدم شده باشد؟ جز اینکه بگوییم این منابع به دنبال این هستند که بگویند که علی(ع) در این کار بر رسول خدا تقدم جست در حالیکه این خبر کذب محض است و در هیچ صورتی قابل قبول نیست.البته ادله های دیگری برای رد این روایات ها و سخن ها وجود دارد که به علت اطاله کلام از بیان آنها خودداری می کنیم.
امام حسن مجتبی(ع) در دوران نبوی:
حدود هفت سال از دوران حیات امام حسن(ع) مقارن با حیات مبارک حضرت رسول اکرم(ص) بود. دوران باشکوهی که که حسن و حسین(ع) بسیار مورد توجه پیامبر(ص) بودند و در این خصوص روایت های بسیار از منابع شیعی و سنی رسیده است و فضائل بی شماری روایت شده است. در روایت های از پیامبر در حق حسن بن علی(ع) آمده است: «اءشبهت خلقى و خلقى». «اما الحسن فان له هیبتى و سؤ ددى و اءماالحسین فله جودى و شجاعتى». امام حسن و امام حسین از همان دوران کودکی مورد توجه و تربیت جد بزرگوارشان، پیامبر اسلام قرار گرفتند از این رو می توان در کنار تمام صفت های نسب و خانوادگی این دو امام با حضرت، عنوان صحابی را نیز آنها به کار برد و از شاخص های این دوران نیز حضور امام حسن مجتبی در موضوع مباهله پیامبر با مسیحیان نجران است.
امام حسن در دوران حکومت علوی:
امام حسن(ع) در دوران خلفای راشدین بخصوص در دوران خلیفه سوم نقش پر رنگی در حمایت از اسلام ناب محمدی و مظلومانی چون ابوذر که مورد ستم دستگاه جور قرار گرفته بودند داشت. امام حسن(ع) در دورۀ امامت پدرشان، حضرت علی(ع)، همواره همراه ایشان بودند: هنگامی که ابوذر به ربذه تبعید شد، عثمان دستور داد هیچکس او را بدرقه نکند، اما امام حسن و برادر گرامیشان، همراه پدر بزرگوارشان، او را بدرقه کردند و هنگام بدرود، از حکومت عثمان ابراز بیزاری نمودند و ابوذر را به شکیبایی و پایداری پند دادند. امام دوم شیعیان در سال ۳۶ق با پدر از مدینه به سوی بصره آمد تا آتش جنگ جمل را که عایشه و طلحه و زبیر برافروخته بودند، فرو نشانند. پیش از ورود به بصره به فرمان حضرت علی(ع)، همراه عمار یاسر به کوفه رفت تا مردم را بسیج کند و آنگاه با مردم به منظور یاری امام، به سوی بصره بازگشت و با سخنرانیهای شیوا و محکم خویش، دروغ عبدالله بن زبیر را ــ که قتل عثمان را به حضرت علی(ع) نسبت میداد، آشکار ساخت و نیز در جنگ رشادت بسیار از خود نشان داد تا پیروز بازگشتند.امام حسن(ع) در جنگ صفین نیز همراه پدر بود. معاویه، عبیدالله بن عمر را نزد ایشان فرستاد تا بگوید: «از پیروی پدر دست بردار، ما خلافت را به تو وامیگذاریم؛ چراکه قریش، از پدر تو به سابقۀ پدرکشتگیها، ناراحتاند، اما تو را پذیرا توانند شد».
امام حسن(ع) در پاسخ فرمود: «قریش بر آن بود که پرچم اسلام را بیفکند و درهم پیچد، اما پدرم، به خاطر خدا و اسلام، گردنکشان ایشان را کشت و آنان را پراکند؛ پس با پدرم بدین جهت به دشمنی برخاستند و بدو کینه میورزند. او در این جنگ، هماره از پشتیبانی پدر، دست نکشید و تا پایان همراه و همدل بود و چون دو تن را از سوی سپاه (سپاه حضرت علی(ع) و معاویه) برگزیدند تا «حکم شوند و آنان به ناروا حکم کردند، امام حسن به فرمان پدر، در یک سخنرانی توضیح داد که «اینان برگزیده شدند تا کتاب خداوند را بر خواهش دل پیش دارند و مقدم شمارند، اما باژگونه رفتار کردند و چنین کسی حکم نامیده نمیشود، بلکه «محکوم» است».
رشادت های امام حسن(ع) در دوران حیات امیرالمومنین(ع) در جنگ ها مثل زدنی است. در نهایت امام علی(ع)در واپسین روزهای حیات خود بنا به فرمان خدا و ابلاغ رسول خدا(ص)، فرزندش حسن(ع) را به عنوان امام بعد از خود برای مسلمانان و شیعیان قرار داد.
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حیات سراسر معرفت و فرزانگی امام جعفر صادق (ع)
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل حضرت امام جعفر صادق (ع) دارای شخصیت جامع علمی و نظرات ژرف در رشته های مختلف علوم و معارف بود.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی